دیلی جالب

۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو


به طور متوسط ۷۵ الی ۸۰ درصد بازدیدهایی که از یک وب‌سایت صورت می‌گیرد از درگاه موتورهای جستجو می‌باشد. نکته قابل توجه این است که اکثریت مردم فقط دو صفحه اول از نتیجه بازگشتی توسط موتورهای جستجو را بررسی می‌کنند. بنابراین اگر وب‌سایت شما جزء این دو صفحه نباشد، ۷۵ الی ۸۰ درصد از کسانی که به دنبال محصول یا حرفه شما هستند را از دست خواهید داد. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید با پرداخت مبلغی به صاحبان موتورهای جستجو، از آنها بخواهید که رتبه وب‌سایت‌تان را افزایش دهند زیرا نگرانی صاحبان موتورهای جستجو این است که نتایجی که به کاربران خود نشان می‌دهند به موضوع مورد نظر آنها نزدیک باشد و با این کار تعداد کاربران خود و در نتیجه درآمدی که از طریق تبلیغات در سایت خود بدست می‌آورند را افزایش دهند.

ما در این مقاله تکنیک‌هایی را به شما آموزش خواهیم داد که به کمک آنها خواهید توانست رتبه وب سایتتان را در موتورهای جستجو نظیر google , yahoo, msn, altavista , …. افزایش دهید.

اصطلاح SEO چیست؟

کلمه SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. برای اینکه رتبه وب‌سایت‌تان را افزایش دهید باید به موتورهای جستجو بگویید که سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و همچنین میزان اهمیت و اعتبار وب‌سایت‌تان را در دیدگاه موتورهای جستجو افزایش دهید.

برای معرفی زمینه فعالیت وب‌سایت‌تان به موتورهای جستجو باید از کلمات کلیدی (keywords) مناسب در جاهای مختلفی از سایت‌تان استفاده کنید و همچنین برای افزایش میزان اهمیت و اعتبار سایت‌تان باید از سایت های مختلف به سایت شما لینک وجود داشته باشد. هر چه تعداد لینک‌های سایت‌های دیگر به سایت شما بیشتر باشد، سایت شما از نظر موتورهای جستجو اهمیت بیشتری خواهد داشت. البته این لینک‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا رتبه سایت شما را افزایش دهند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب:

قبل از اینکه ما مشغول جمع آوری اطلاعات برای سایت شویم، باید تعدادی کلمه کلیدی، متناسب با زمینه فعالیت‌مان انتخاب کنیم و سپس این کلمات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این مرحله یکی از مهمترین مراحل در علم SEO می‌باشد.
تجزیه و تحلیل کلمات انتخاب شده شامل موارد زیر می‌باشد:

کلمات انتخاب شده را در موتورهای جستجوی معروف نظیر google جستجو کنید. با این کار رقبای اصلی شما مشخص خواهند شد. سپس شما باید سایت‌های رقیب را بررسی کنید.
در ادامه خواهیم گفت که در بررسی سایت‌های رقیب به چه نکاتی باید توجه کرد.

۱- سعی کنید کلمات عمومی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نکنید. بعنوان مثال اگر زمینه فعالیت شما فروش قطعات کامپیوتری دست دوم است، کلمه “کامپیوتر” کلمه مناسبی نمی‌باشد. زیرا شامل تاریخچه کامپیوتر، علوم کامپیوتر و… نیز می‌شود ولی کلمه “قطعه دست دوم کامپیوتر” کلمه مناسبی خواهد بود.

۲- بهتر است از کلمات ترکیبی بعنوان کلمات کلیدی استفاده کنید زیرا رقابت برای کلمات مفرد بیشتر است. پس از اینکه ترافیک سایت شما به یک حد قابل قبولی رسید، می‌توانید رقابت خود را برای کلمات مفرد ادامه دهید.
چگونه کلمات کلیدی انتخاب شده را به موتورهای جستجو بشناسانیم؟

در این مرحله هدف این است که کلمات انتخاب شده را در جاهای مختلف سایت بکار بریم تا رباتهای موتورهای جستجو هنگام پیمایش سایت ما، اطلاعات کافی از زمینه فعالیت ما بدست آوردند. برای این منظور به ازای هریک از کلمات انتخاب شده یک صفحه، اطلاعات می نویسیم. بهتر است در هر صفحه تمرکز روی یک کلمه باشد. نکته قابل توجه این است که باید سعی شود کلمه مورد نظر در متن ما بیش از اندازه تکرار نشود زیرا در این صورت رباتهای موتورهای جستجو، سایت ما را جزو سایت‌هایی قرار می‌دهند که هدف آنها مختل کردن فعالیت موتورهای جستجو است (spam) و هیچگاه سایت شما در بانک اطلاعاتی موتورهای جستجو قرار نخواهد گرفت. به طور کلی گفته می‌شود بهتر است در یک صفحه ۲ الی ۳ درصد از کلمات، به کلمات کلیدی اختصاص یابد.
همچنین با توجه به این نکته که رباتهای موتورهای جستجو، صفحات وب را از بالا به پایین و از چپ به راست پیمایش می‌کنند، بهتر است که در ابتدا و انتهای صفحات، کلمات کلیدی بکار برده شوند. معمولا در پایین صفحات وب (زیر کپی رایت سایت) کلمات کلیدی مرتبط با صفحه نوشته می‌شوند.
پس از نوشته شدن مطالب، مراحل زیر را انجام دهید:

۱- در عنوان صفحه، کلمه یا کلمات کلیدی استفاده شده در متن صفحه را بکار ببرید.
انجام این کار اهمیت بالایی دارد زیرا متنی که در عنوان صفحه قرار دارد بعنوان متن لینک، در نتیجه بازگشتی موتورهای جستجو میباشد. موتور جستجوی گوگل فقط ۶۶ کارکتر از این متن را نمایش میدهد بنابراین سعی کنید عنوان صفحات کمتر از ۶۶ کارکتر باشد. برای تعیین عنوان صفحه از تگ title بصورت زیر استفاده کنید. سعی کنید اگر بیش از یک کلمه کلیدی در صفحه دارید از کارکتر | بعنوان جداکننده کلمات، استفاده کنید:
کلمه کلیدی اول | کلمه کلیدی دوم و….
۲- از تگ‌های meta برای مشخص ساختن کلمات کلیدی و توضیحی مختصر درباره زمینه فعالیتتان به صورت زیر استفاده کنید:
۳- اگر در صفحه از عکس استفاده کرده اید، در خصوصیت alt عکسها، کلمات کلیدی خود را بصورت زیر استفاده کنید: ”your
۴- بهتر است تگهای نام برده شده در گزینه های ۲ و ۳ را به ترتیب ذکر شده استفاده کنید. یعنی ابتدا title سپس description و در آخر .keywords
۵- رباتهای موتورهای جستجو کلماتی را که در تگهای header ، bold ، italic و underline استفاده می‌شوند را بعنوان کلماتی که از اهمیت بیشتری در صفحه برخوردارند در نظر می‌گیرند.
بنابراین سعی کنید کلمات کلیدی خود را با این تگها بصورت زیر استفاده کنید:

کلماتی که اهمیت زیادی دارند

کلماتی که اهمیت دارند ولی میزان اهمیت آنها از تگ h1 کمتر است
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی
۶- از نوشتن کدهای css و javascript بطور مستقیم در صفحات وب، خودداری کنید بلکه این کدها را در فایلهای جداگانه بنویسید و در فایل اصلی آن‌ها را فراخوانی کنید.
۷- اگر بیش از یک کلمه کلیدی انتخاب کرده اید و به ازای هرکدام از آنها یک صفحه نوشته‌اید، همه این صفحات را با استفاده از لینک‌ها به هم متصل کنید و متن لینک‌ها را کلمات کلیدی خود قرار دهید. متن لینک‌ها نیز همانند نوشته‌های bold ، italic و underline از اهمیت زیادی برخوردارند و موتورهای جستجو به آنها توجه زیادی می‌کنند.
اهمیت لینک‌های خارجی در افزایش رتبه یک سایت:

منظور از لینک‌های خارجی، لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به سایت شما وجود دارد. هرچه تعداد این لینک‌ها بیشتر باشد رتبه سایت شما بیشتر خواهد بود. علت این امر این است که موتورهای جستجو اینگونه استدلال می‌کنند که چون تعداد زیادی لینک به این سایت وجود دارد بنابراین از نظر کاربران اینترنت این سایت دارای اهمیت زیادی است بنابراین موتورهای جستجو نیز رتبه سایت را بالا می‌برند.

موتور جستجوی گوگل رتبه سایتها را بر اساس آیتمی بنام pagerank بیان می‌کند که عددی بین ۱ تا ۱۰ می‌باشد. هرچه این عدد بزرگتر باشد رتبه سایت مربوطه بیشتر خواهد بود و همچنین هرچه تعداد لینک‌های خارجی یک سایت بیشتر باشد ranking آن سایت بیشتر می‌شود. البته این امر همیشه صادق نخواهد بود و لینک‌های خارجی برای آنکه ranking یک سایت را بالا ببرند باید ویژگی‌هایی داشته باشند که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد. برای مشاهده ranking یک صفحه از نظر گوگل باید google toolbar را از سایت toolbar.goolgle.com دانلود کنید.
پارامترهایی مهم درباره لینک‌های خارجی:

لینکهای خارجی برای اینکه ranking یک سایت را بالا ببرند باید دارای ویژگی‌هایی باشند که در صورت عدم دارا بودن این ویژگی‌ها ممکن است حتی اثر منفی بر روی ranking بگذارند.
مهمترین این ویژگیها عبارت است از:

۱- در صورتی که زمینه فعالیت سایتی که به سایت شما لینک دارد مشابه زمینه فعالیت سایت شما باشد، تاثیر بسیار زیادی در ranking خواهد داشت.
۲- اگر ranking سایتی که به سایت شما لینک دارد بالا باشد، تاثیر بالایی در ranking سایت شما خواهد داشت.
۳- اگر متن لینک سایتی که به سایت شما لینک دارد جزو کلمات کلیدی شما باشد، تاثیر بالایی در ranking سایت شما خواهد داشت.
۴- میزان تاثیر لینک‌های دوطرفه از لینک‌های یک طرفه کمتر است. اگر از سایت شما به سایتی دیگر لینک وجود داشته باشد و از آن سایت نیز به سایت شما لینک وجود داشته باشد به این لینکها دوطرفه گفته می‌شود.
۵- اگر آدرس‌های IPی سایت‌هایی که به سایت شما لینک دارند در محدوده‌هایی متفاوت باشند، تاثیر بیشتری در ranking خواهند داشت.
۶- اگر در عنوان صفحه‌هایی که به سایت شما لینک دارند، کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما وجود داشته باشد، میزان تاثیر آن در ranking سایت شما بیشتر خواهد بود. برای جستجوی یک کلمه در عنوان صفحات موجود در اینترنت می‌توانید در موتور جستجوی گوگل از دستور زیر استفاده کنید: کلمه مورد نظر Intitle

سایر تکنیکهای موثر در افزایش رتبه سایت:


۱- موتور جستجوی گوگل تکنیکی را بیان میکند که به کمک آن میتوانید تمام فایلهایی را که تمایل دارد توسط گوگل ایندکس شوند را در یک فایل، معرفی کنید. برای این منظور باید نقشه XML سایت (XML sitemap) را در یک فایل بنام sitemap.xml قرار دهید.
۲- فایلی به نام robots.txt در ریشه سایت خود قرار دهید. به کمک این فایل میتوانید به موتورهای جستجو بگویید چه فایل یا پوشه‌هایی را ایندکس کنند و چه فایل یا پوشه هایی را نادیده بگیرند. به نمونه هایی از دستوراتی که می‌توانید در این فایل بکار برید دقت کنید:
- به همه موتورهای جستجو اجازه میدهد که تمامی فایلها و پوشه های سایت را ایندکس کنند. User-agent: * Disallow:
- به همه موتورهای جستجو میگوید که این سایت را ایندکس نکنند. User-agent: * Disallow:/
- به همه موتورهای جستجو میگوید که همه فایلها و پوشه ها بغیر از پوشه images را ایندکس کنند. User-agent: * Disallow:/images/
- به موتور جستجوی گوگل میگوید همه فایلها و پوشه ها بغیر از فایل styles.css را ایندکس کند. User-agent: googlebot Disallow: /styles.css3
۳- در بررسی سایتهای رقبا حتما به این نکته توجه کنید که از چه سایتهایی به آن سایتها لینک وجود دارد. برای بررسی این مطلب می‌توانید در موتور جستجوی گوگل از دستور زیر استفاده کنید: نام وب سایت مورد نظر Link:
۴- هنگامی که یک domain ثبت می‌کنید، آن را در آدرس google.com/addurl.html اضافه کنید. پس از انجام این کار حدودا سه هفته طول می‌کشد که گوگل domain شما را به بانک اطلاعاتی خود اضافه کند. برای اطمینان از اینکه domain شما به بانک اطلاعاتی گوگل وارد شده است یا نه در گوگل می‌توانید نام domain خود را جستجو کنید، اگر در نتیجه بازگشتی توسط گوگل، domain شما وجود داشت بدین معنا است که به بانک اطلاعاتی گوگل وارد شده است. البته یک راه بهتر برای اینکه domain شما در کمتر از یک هفته به بانک اطلاعاتی گوگل وارد شود این است که از یک سایت که رتبه بالایی در گوگل دارد به سایت خود یک لینک ایجاد کنید.
۵- یکی دیگر از راه های موثر در افزایش رتبه یک سایت، بکار بردن تالارها و انجمن های گفتگو در وب‌سایت است. این کار باعث می‌شود که کلمات کلیدی مورد نظر شما به طرق مختلف در تالارهای گفتگو تکرار شود. علاوه بر این باعث می‌شود که بینندگان سایت و در نتیجه ترافیک سایت بالا رود.
۶- نوشتن مقاله در زمینه های مرتبط با فعالیت شما یکی از راه هایی است که به کمک آن می‌توانید لینک‌های خارجی سایت خود را افزایش دهید. دایرکتوری‌های زیادی در سطح جهان وجود دارد که شما می‌توانید مقالات خود را در آنها وارد کنید و یک لینک از سایت آنها به سایت خود ایجاد نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر