دیلی جالب

۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

PageRank چيست؟


Pagerank به معناي رتبه صفحه است و در اصل امتيازي است كه گوگل براي هر صفحه وب قائل مي‌شود. براي ديدن رتبه صفحات يك سايت مي‌توانيد تولبار گوگل را دانلود و روي IE خود نصب كنيد تا به محض ورود به هر صفحه‌اي امتياز آن صفحه را روي نوار ابزار گوگل مشاهده كنيد. هرچه امتياز شما در گوگل افزايش يابد، باعث مي‌شود تا گوگل شما را در صفحه جست‌وجو، در رتبه بالاتري نمايش دهد. براي افزايش رتبه خود در گوگل بايد نكاتي را رعايت كنيد كه در ادامه در مورد آن بحث مي‌كنيم. حتي اگر بالا رفتن امتياز گوگل برايتان مهم نيست، نكات كليدي را به‌كار گيريد، زيرا گوگل سايت‌هايي را كه اين نكات را رعايت نكرده‌اند از ليست جست‌وجويش حذف مي‌كند و ديگر در هيچ يك از سايت‌هاي شركاي گوگل نيز نام شما نشان داده نمي‌شود.

مكانيزم عملكرد PageRank
مكانيزم كلي امتيازبندي صفحات به صورتي عمل مي‌كند كه يك لينك از يك صفحه وب به يك صفحه ديگر، كه در يك سايت ديگر است، به معناي يك امتياز مثبت براي صفحه مقصد محسوب مي‌شود و منطق اين مكانيزم اين است كه وب‌مسترها، لينك سايت‌هايي را در سايت خود قرار مي‌دهند كه فكر مي‌كنند براي بازديدكنندگان سايتشان جالب و باارزش باشد. گوگل از تعداد اين لينك‌هاي ورودي به صفحات سايت‌هاي ديگر، براي قضاوت درباره امتيازدهي به آنها و نيز مرتب كردن آنها در هنگام جست‌وجو (ترتيب صعودي – نزولي لينك‌ها در نتيجه جست‌و‌جو) استفاده مي‌كند. براي مشاهده لينك‌هاي ورودي به سايت خود و صفحاتي كه در سايت‌هاي ديگر از لينك شما استفاده كرده‌اند، مي‌توانيد link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد كنيد تا ليست سايت‌هايي كه به شما لينك داده‌اند را مشاهده كنيد.

PageRank چگونه محاسبه مي‌شود؟
همانطور كه قبلاً ذكر شد، بطور كلي PageRank با استفاده از اشتراك گرفتن از تمامي لينك‌هاي ورودي به سايت شما محاسبه مي‌شود. البته اين مكانيزم براي محاسبه دقيق PageRank صحيح نيست، زيرا گوگل لينك‌هاي داخلي (لينك‌هايي كه صفحات مختلف وب‌سايت شما را به هم متصل مي‌كند) را نيز در امتيازدهي محاسبه مي‌كند. همچنين PageRank صفحه‌اي كه به شما لينك داده هم، در بالا بردن رتبه سايت شما مؤثر است. مثلاً اگر يك سايت با بازديدكننده بالا به شما لينك بدهد، امتياز بيشتري نسبت به لينك شما در يك سايت با بازديدكننده كم دارد. به‌علاوه تعداد لينك‌هاي خارجي كه در صفحه مبدا وجود دارد نيز، در رتبه سايت مقصد تأثير دارد.

بطور كلي مي‌توان گفت، 85 درصد از رتبه سايت مبداء، همراه با لينك به سايت مقصد ارسال مي‌شود. بنابراين يك صفحه وب با رتبه 5 و فقط با يك لينك خارجي در صفحه‌اش (كه همان لينك سايت شماست) بايد 85 درصد از اعتبار رتبه 5 را براي صفحه‌اي كه به آن لينك داده است، ارسال كند. ولي در واقع هيچ صفحه‌اي فقط يك لينك ندارد – به ياد آوريد كه لينك‌هاي داخلي هم اغلب اوقات در محاسبه به‌حساب مي‌آيند – پس ميزان PageRank ارسالي عبارت است از 85 درصد از PageRank همان صفحه تقسيم بر تعداد لينك‌هاي خارجي و اين بدان معناست كه اگر يك صفحه به غير از سايت شما، لينك 9 سايت ديگر را نيز داشته باشد، ميزان PageRank ارسالي به سايت شما چيزي معادل 5/8 درصد از PageRank آن سايت است. سؤالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است كه تفاوت رتبه‌هاي PageRank چقدر است و مثلاً رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت دارد؟ اعداد گوگل در PageRank فقط يك عدد ثابت نيستند بلكه نشان دهنده يك بازه عددي مي‌باشند. بنابر اين تمام پيج رنك‌هاي 5 با هم مساوي نيستند. طبق جدول رتبه 6 ممكن است فقط يك درجه از 5 بيشتر باشد و ممكن است فقط كمي از 7 كمتر باشد.

PageRank گوگل چيست و چگونه افزايش مي‌يابد؟
حالا كه تا حدودي با PageRank گوگل و مكانيزم محاسبه آن آشنا شديد، نكاتي كه بايد براي افزايش آن رعايت كنيم را بررسي مي‌كنيم.

نكات طراحي و محتواي سايت
- سايت را با يك سلسله لينكهاي واضح طراحي كنيد. هر صفحه حداقل بايد از طريق يك لينك متني ساده در دسترس باشد.
- براي سايت يك صفحه SiteMap (نقشه سايت) طراحي كنيد كه حاوي لينك صفحات مهم سايت باشد. اگر در سايت خود بيش از 100 لينك داريد، صفحه SiteMap را به چند صفحه تقسيم كنيد.
- درباره كلمات كليدي كه كاربران براي دسترسي به سايت شما در موتورهاي جستوجو تايپ ميكنند فكر كنيد و مطمئن باشيد كه مطالبي درباره اين كلمات در سايت شما وجود دارد.
- براي نمايش كلمات و لينكهاي مهم از متن بجاي عكس استفاده كنيد، زيرا جستوجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عكس را تشخيص نمي‌دهد.

- براي لينك‌ها و عكس‌ها حتما از تگ‌هاي title و Alt به صورت دقيق و درست استفاده كنيد.
- لينك‌هاي شكسته (لينك‌هايي كه به جاي درستي اشاره نمي‌كنند) را درست كنيد.
- اگر شما از طراحي سايت‌هاي Dynamic استفاده مي‌كنيد و در URL صفحات سايتتان كاراكتر (?) وجود دارد، بايد بدانيد كه كل موتورهاي جست‌وجو نمي‌توانند اين صفحات را به خوبي صفحات Static پيدا كنند.
- لينك‌هايي كه هر صفحه دارد بايد حداكثر تعداد قابل قبولي باشد، حدود 100 لينك.

نكات فني
از يك مرورگر متن مانند Lynx براي تست كردن سايت خود استفاده كنيد. چون اكثر جست‌وجوگرها سايت شما را همانند چشمان Lynx ميبينند. اگر شما در سايتتان از جاوا اسكريپت، كوكي‌ها، اشيا session ، frame يا فلش يا هر چيزي كه جلوي ديد برنامه‌هاي خزنده (Crawler) را بگيرد استفاده كرده باشيد ممكن است اين جست‌وجوگرها نتوانند صفحات سايت شما را به‌خوبي ببينند و index كنند.

- استفاده از SessionID جلوي برنامه‌هاي خزنده موتورهاي جست‌وجوگر را مي‌گيرد و چون آنها نمي‌توانند در سايت شما ثبت نام كنند تا صفحات را ببينند بنابرين تعدادي از صفحات شما هرگز در اين جست‌وجوگرها ثبت نمي‌شوند.

- اگر از سيستم‌هاي CMS استفاده مي‌كنيد مطمئن شويد كه اين سيستم توانايي ساخت صفحاتي كه گوگل مي‌يابد را داراست.
از پارامترهايي مانند "&id=" در لينكهاي صفحاتتان استفاده نكنيد. چون گوگل اين آدرس‌ها را index نمي‌كند.

وقتي سايتتان آماده شد
- از سايتهاي مرتبط بخواهيد به شما لينك دهند.
- سايت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت كنيد.
- نقشه سايت خود را در Google Sitemaps ثبت كنيد.
- سايت خود را در موتورهاي جست‌وجوگر و دايركتوري‌هاي ديگر از جمله ياهو ثبت كنيد.

نكات كليدي
صفحات را براي كاربر طراحي كنيد نه جست‌وجوگرها يعني چيزي را كه براي جست‌وجوگر مي‌فرستيد هماني باشد كه در سايت داريد و به كاربر نشان مي‌دهيد.
- از روش‌هاي حقه‌زدن به موتورهاي جست‌وجو براي بالا بردن pageRank استفاده نكنيد. چون اولين مشتريان شما بازديدكنندگان شما هستند نه جست‌وجوگرها.
- از برنامه‌هاي تأييد نشده براي ثبت صفحات و چك كردن امتياز خود در گوگل بهره نبريد. زيرا اين برنامه‌ها قوانين گوگل را زير پا مي‌گذارند. مانند برنامه WebPosition Gold كه درخواست سايت شما را به چند مدل به گوگل مي‌فرستد (براي گول زدن موتور جست‌وجوگر – با اين كار جست‌وجوگرهاي معمولي گول مي‌خورند و فكر مي‌كنند سايت شما پرطرفدار است. اما گوگل آنها را پيدا مي‌كند.) اين برنامه‌ها ممكن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور كلي از ليست سايت‌هاي جست‌وجو حذف كند!!!

توصيه‌هاي ايمني
- از لينك‌ها يا متن‌هاي مخفي استفاده نكنيد.
- از cloak redirect استفاده نكنيد.
- اQueryهاي برنام‌هريزي شده به گوگل نفرستيد.
- صفحه را با كلمات نامربوط به سايتتان لود نكنيد.
- صفحات تكراري در دايركتوري‌ها و ساب دومين‌هاي سايتتان نسازيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر